Hoe overleef ik de kou en regen als ik in de winter buiten ga wandelen of hardlopen?

Oeiii dat was even wennen. Afgelopen week gaf ik na anderhalf jaar weer een keer een workshop ’s avonds. Bovendien regende het pijpenstelen. Dat was even schakelen. Even terug in de tijd want in de drie jaar dat ik dagelijks buiten les in gaf in Nederland, heb ik de nodige lessen geleerd wat betreft kleding en buiten bewegen, wandelen of hardlopen.

Buiten bewegen

Mogelijk zie je er tegenop om naar buiten te gaan als je door het raam kijkt. Deze tijd van het jaar ziet het er grijs en vochtig uit. Dan ga je toch niet voor de lol naar buiten als je lekker bij de verwarming kan zitten?

Toch is het wel aan te raden. Door naar buiten te gaan ontspan je beter. De groene omgeving maakt dat jij helder kan nadenken en je jezelf beter kan concentreren. De verse zuurstof in je longen helpt aan het herstel met het contact met jezelf, met je gevoel. 

Door de coronacrisis zijn we nog meer op onszelf aangewezen. Het kan zijn dat jij ‘in je hoofd’ gaat zitten, teveel nadenkt wat tot piekeren of malende gedachten kan leiden. Door naar buiten te gaan gaat er een frisse wind door je hoofd. Ook wordt je lichamelijk sterker want jezelf blootstellen aan de weerelementen maakt jou weerbaarder en je zelfvertrouwen groeit.

Een doel aan je wandeling of hardloopronde koppelen maakt dat er een bepaalde druk op ligt. Je moet al zoveel. Laat je doel varen, stap naar buiten en voel hoe jouw lichaam reageert op je beweging, geniet van de omgeving en ontspan.

Het weer

Onspan ook bij koud en regenachtig weer. Je bent geneigd om dan je schouders op te trekken en je hoofd iets naar voren te buigen: te schuilen in je kraag of capuchon. 

Het weerbericht kijken is echt een no-go… Meer dan drie jaar heb ik buiten les gegeven in Nederland. Op al die jaren ben ik slechts drie keer tot op mijn huid nat geregend op een dag. Meestal klopte de voorspelling niet. 

Bovendien ook dat grijze grauwe weer dat je door het raam ziet valt meestal mee. Achter de wolken schijnt de zon en buiten ervaar je meer zonlicht. Ja, ook deze tijd van het jaar. 

Het weerbericht zegt niets over hoe jij het weer ervaart. De laatste jaren geeft het weerbericht ook een gevoelstemperatuur aan maar dan nog steeds, is het jouw beleving. 

 

Kleding

Die beleving is afhankelijk van jouw kleding. Als je in de winter naar buiten gaat in zomerkleding dan weet je (bijna) zeker dat je het koud gaat hebben.

Mijn coach zei altijd: “Slecht weer bestaat niet, een verkeerde kledingkeuze wel”. Denk er maar eens over na.

Voor het bepalen van je kleding is de mate waarin jij actief wilt zijn ook een punt. Ga jij lekker slenteren dan heb je veel dikkere kleding nodig deze tijd van het jaar dan dat jij stevig gaat wandelen of gaat hardlopen. Hoe sneller je gaat, hoe dunner je kleding geldt in dit geval.

Naast je tempo is het ook van belang vooraf te bedenken of je echt alleen gaat lopen of dat je nog oefeningen gaat doen onderweg of over hekjes of iets dergelijks gaat klimmen. Als je nog andere activiteiten gaat doen onderweg is kleding waarin je vrij kan bewegen wel zo lekker… en scheur je niet halverwege dat hekje uit je broek ;).

Tips

Wat ik vooral geleerd heb tijdens mijn jaren buiten les geven is laagjes kleding dragen. Vooral de bovenste laag moet ook nog handig te ‘vervoeren’ zijn voor het geval je het te warm krijgt. Dus een dikke winterjas bind je niet zo makkelijk om je middel als een wind- en waterdicht jackje, wat je eventueel over een iets minder dikke winterjas aan kan trekken.

Neem altijd een sjaal of een buff mee. Deze kan je om je nek doen maar ook rond je hoofd mocht je koude oren of een koud voorhoofd krijgen.

Voor hardlopen geldt als indicatie voor je kleding de huidige temperatuur +10 graden. Sinds ik deze regel toepas, heb ik het nooit meer te koud of te warm gehad. 

Bij regen vind ik het persoonlijk lekker om een pet op te hebben zodat de regen niet meteen in mijn gezicht slaat.

Ga je ergens een eindje rijden van je huis wandelen of hardlopen dan raad ik je aan om een paar droge sokken en schoenen in de auto mee te nemen.

 

Excuus

Weerhield de winterperiode je tot nu toe van buiten bewegen dan hoop ik dat ik je met deze blog tot buiten bewegen heb gezet. Natuurlijk help ik je graag en kan ik jouw stok achter de deur zijn om meer plezier in het buiten bewegen te krijgen. De vierweekse online 1-op-1 Mindful Run of Mindful Walk cursus is een combinatie van buiten bewegen met Mindfulness en Ademhalingstechnieken. De mindfulness is laagdrempelig en zonder zweverigheid. Je leert de meest gezonde manier van ademhalen. Je ademhaling verbindt je met het hier en nu, dat is al een stukje mindfulness an sich. Jouw investering in deze cursus is ongeveer anderhalf uur per week en 145 euro. Klik hieronder op de knop om een bericht te sturen voor meer info. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *