Sta jij je ‘mannetje’?

Kom ik naar jou of kom jij naar mij?

Wat doe jij als je in een ruimte bent met allemaal vreemde mensen? Lukt het je dan om bij jezelf te blijven, ‘je mannetje te staan’?

Hoe voel je jezelf? Kan jij vanuit rust rondkijken of voel je jezelf opgelaten?

Stap jij op iemand af die je niet kent om een praatje te maken of wacht je af tot er iemand naar jou toe komt?

‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’

Persoonlijk ben ik niet iemand die meteen op iedereen afstapt. Ik ben afwachtend. Als ik terugkijk naar waar ik vandaan kom, is dit te verklaren. Allebei mijn ouders waren ook niet haantje de voorste en daarbij de zeeuwse mentaliteit ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ opgeteld, maakt dat ik mezelf behouden opstel. 

Dit betekent niet dat ik mezelf wegcijfer. Dat is weer iets heel anders. Ik kan alleen goed functioneren als ik regelmatig tijd voor mezelf neem om tot rust te komen neem. Als introvert heb ik die rust nodig. Rust in mijn hoofd geeft rust in mijn leven.

Waarom zou je niet de rust, tijd voor jezelf, pakken? Om de gunst van een ander? Het kost je dan energie. Als je op tijd ‘me-time’ inplant heb je juist weer meer energie om tijd in iets of iemand anders te steken. Kwaliteit boven kwantiteit.

rustig blijven in de drukte van alledag: yoga

‘Vrije tijd’ 

Als expatvrouw en thuisblijfmoeder heb ik wel moeten leren om tijd voor mezelf te maken. Voordat je het weet wordt je dag door allerlei dagelijkse beslommeringen opgeslokt

Het is lastig om die tijd voor jezelf te vinden. Het blijkt namelijk dat ‘buiten de deur werken’ een goed excuus is en algemeen wordt aanvaard. Dat je als thuisblijfmoeder gewoon even ‘vrije tijd’ wilt, blijkt van een hele andere orde te zijn. Je werkt toch ‘niet’ dus je hebt toch alle tijd van de wereld voor jezelf?!

Schaduwverlichting

Dat ik tijd voor mezelf maak is niet van vandaag of gisteren. Het is een traject geweest. Toen mijn dochters klein waren en mijn man in het buitenland werkte, was ik alleen maar aan het zorgen. Daardoor raakte ik mezelf kwijt. Mijn schoonzus attendeerde mij op een trainingsweekend ‘schaduwverlichting’.  Het werd een heel bijzonder weekend.

Door de oefeningen bleek dat de andere deelnemers allemaal in hun ‘licht’ stonden, hun goede kanten kende, en ik, als enige van de groep, in mijn ‘schaduw’ stond. Dit betekende dat ik meer aandacht besteedde aan mijn mindere kanten. Het werd een leuke uitdaging voor de trainers want dát kwam niet vaak voor. 

Het blijft ‘werk in uitvoering’ maar sindsdien ben ik mezelf ervan bewust en weet ik hoe ik meer in mijn ‘licht’ kan gaan staan. Mede door met mindfulness bezig te zijn heb ik ondertussen mijn plek onder de zon aardig gevonden 😉 

assertief rijden in het Filipijnse verkeer

Verhuizing 

Door deel te nemen aan het Filipijnse verkeer werd ik gewezen op het feit dat ik mijn plek op mag eisen. Hoe? 

Verkeersregels zijn er (bijna) niet. Er is eigenlijk maar één regel: voorrang nemen in plaats van geven, vooral assertief rijden.

Er zijn zoveel mensen, er zijn zoveel auto’s. Als je er één of twee voor laat gaan dan wil heel de rij voorrang. 

Waarom zou die andere weggebruiker zich niet aan mij aan moeten passen en ik wel aan hem? Net als in het echte leven. Waarom zou jij ten koste van iets of iemand anders de tijd voor jezelf moeten laten schieten? 

Verwar assertief zijn niet met egoïstisch. Assertief zijn betekent weerbaar, dat je voor jezelf op komt. Bij egoïstisch denk je allèèn aan je eigen voordeel.

Meer Energie = Meer Ontspannen

Maar terug naar jou: ‘You can’t pour from an empty cup.’

Die tijd voor jezelf en je rust pakken kan door bijvoorbeeld lekker naar buiten te gaan, te gaan wandelen of hardlopen, zonder prestatiedoel. Graag voeg ik er nog mindfulness en ademhalingstechnieken aan toe, waardoor je nog meer kan genieten en je energiek thuiskomt. Je rustpakken doe je op deze manier actief zodat jouw energie blijft stromen.

Naar Buiten gaan zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt omdat je in aanraking komt met de weerselementen. Ga dus ook vooral bij ‘minder’ weer naar buiten.  Lees mijn blog over slecht weer.

Door Mindfulness leef je in het hier en nu en vergroot je je bewustwording. Je ziet jouw leven helderder waardoor je tot bepaalde inzichten komt.

Een gezonde ademhaling zorgt ervoor dat je Meer Energie overhoudt en Minder last hebt van Stress.

Vooral vrouwen vinden het lastig om tijd voor zichzelf te maken. Al veel mocht ik er begeleiden. Weet je, in het vliegtuig moet je niet voor niks eerst het zuurstofmasker bij jezelf op doen voordat je iemand anders mag helpen.

Hoe is dat bij jou? Laat jij je ‘afspraak met jezelf’ voor tijd voor jezelf koste wat kost staan of doe je snel concessies ten koste van jezelf? Mocht het laatste het geval zijn dan help ik jou graag ‘je mannetje te staan’.

In het 4-weeks 1-op-1 (online) Mindful Fit & Ontspannen traject help ik jou naar een fitter leven door samen te bewegen met onderweg Mindfulness oefeningen en Ademhalingstechnieken.

Tijd voor jezelf, persoonlijke groei, buitenzijn, bewegen en bewustwording staan centraal in deze 4 weken. Het programma vullen we in onderling overleg in zodat het vooral persoonlijk en praktisch voor jou is.

Als je minder last hebt van gedachten dan hou je meer energie over voor leuke dingen en kan je beter ontspannen.

Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het 4-weeks 1-op-1 (online) Mindful Fit & Ontspannen traject.

 

 

 

Update, deze blog verscheen voor het eerst op 5 september 2019 en is op 22 september 2021 geactualiseerd met nieuwe informatie over het 4-weeks 1-op-1 (online) Mindful Fit & Ontspannen traject.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Chat openen
Hulp nodig of vragen?
Hoi! Hoe kan ik je helpen?