S L A P P E L A C H

Strak van de spanning

Op het moment dat jij nog een hele waslijst af te werken hebt, geeft er iemand commentaar op je werk.

Je ONTPLOFT

Bam 💥

Het schiet je compleet verkeerd.

Je was zo gericht op het afwerken van je lijst en dan durft er iemand te zeggen dat je je werk niet goed hebt gedaan.

Dat gericht afwerken vertaalde zich in een enorme spanning in je hoofd en je lijf.

Op dat soort momenten kàn je gewoonweg niet ‘normaal’ reageren.

En wat kijk je uit naar het moment dat je eindelijk weer eens kan ontspannen

Dit staat compleet haaks op waar ik het met je over wil hebben, namelijk de SLAPPELACH.

Hoevaak heb jij de slappelach? Kan je je dat moment nog herinneren?

Ik heb het regelmatig… als ik begin dan kan heel de buurt meegenieten, jongens toch ik vind het HEERLIJK.

Lachen is gezond!

Weet je dat we gemiddeld maar zes minuten per dag lachen en ter vergelijking: een kind lacht 400 keer per dag.

Wat een chaggie boel!

Even terug naar jou. Gewoon lachen okè, dat breng je nog wel op. Lach je dan alleen met je gezicht? Voor de vorm? Of met heel je lijf? VOEL je de blijdschap ook echt?

Voor de slappelach is meer nodig. Je hebt daarvoor al dopamine en endorfine nodig, stofjes die je blij maken. Nee, die kan je niet online bestellen… je hebt ze als je jezelf blij en ontspannen voelt. Als er dan iets gebeurt, bijvoorbeeld je ziet iemand struikelen dan kom je niet meer bij van het lachen. Je kan werkelijk niet stoppen…

Een paar feiten op een rij:

  • 10 minuten lachen staat gelijk aan 10 minuten op de loopband lopen. Het is maar wat je leuker vindt…
  • Volgens de Dikke van Dalen is de slappe lach krijgen een onbedwingbare lachbui krijgen
  • Bij de slappe lach zenden je hersenen te weinig signalen uit naar je spieren. Daardoor heb je je lichaam niet meer goed onder controle en kan je niet stoppen met lachen
  • Evolutionair gezien is de slappelach bedoeld om sociale binding aan te gaan. Bij apen is lachen daar nog steeds voor bedoeld. Voor mensen is lachen vooral heel erg leuk. Het maakt ons blij en is bovendien gezond.

Dat laatste dat lachen/de slappelach ons blij en gezond maakt, daar wil ik nog even op inhaken. Volgens de boeken verbetert lachen je slaapkwaliteit, je pijngrens wordt verhoogd en het is goed voor je algehele stemming. Daarnaast geeft het je longen een enorme oppepper. Als je namelijk flink de slappelach hebt dan heb je geen tijd om in te ademen en lach je je longen helemaal leeg. Daardoor raak je flink wat afvalstoffen kwijt. (bron)

Ontspanning

Hoe ontspannen en blij voel jij jezelf op dit moment? Hoe krijg je die spanning uit je hoofd en je lijf? Je hebt al zoveel ballen in de lucht te houden en (te) weinig tijd.

In mijn hectische expatleven is het zaak dat ik efficiënt met mijn tijd omga. Daarom kies ik voor oefeningen die eenvoudig en simpel in te passen zijn in mijn dagelijkse leven en die ook voor jou makkelijk inpasbaar zijn.

Wil jij je leven niet langer laten beheersen door anderen; wil je zelf bepalen wat je doet, op een ontspannen manier en zonder egoïstisch te zijn? 

In mijn 4-weeks 1-op-1 (online) Mindful Fit & Ontspannen traject help ik je graag naar een bewuster rustiger leven. Zodat je jij die relaxte fitte moeder wordt, die je altijd al wilde zijn. 

Gedurende 4 weken coach ik jou persoonlijk en geef ik jou praktische, doeltreffende tips en tricks die passen bij jouw situatie (geen one size fitts all). 

Ook ben ik voor jou tijdens het traject 24/7 bereikbaar.

Oh enne mocht die slappelach op een ongewenst moment inkicken of je moet ècht stoppen met lachen dan is ie helaas door de verminderde controle over je lichaam moeilijk om te stoppen.

Je bent gewaarschuwd 😉

Maar de beste manier om te stoppen is om je aandacht op iets anders richten, bijvoorbeeld op je ademhaling of op een minder leuke gedachte.

Daarmee heb je meteen 1 van de tools, de ademhaling, waarmee ik werk bij zijn kladden 😉

Hoe verder?

Terug naar jouw situatie:

Ben jij opzoek naar verandering, wil je rust in je hoofd en niet langer geleefd worden door je omgeving?

Waarom ik gekozen heb voor de tools die ik gebruik namelijk Bewegen, hardlopen / wandelen / yoga, Ademhalingstechnieken en Mindfulness. Door te bewegen zet je de energie in je lijf ook in beweging, waardoor je de vicieuze (gedachten)cirkel doorbreekt. Je ademhaling verbind je met het hier en nu. Verleden en toekomst doen (nog) niet mee of niet meer. Alles wat telt is nù. De mindfulnessoefeningen zorgen ervoor dat jouw bewustwording groter wordt en je beter wordt in voelen (weg uit je hoofd met al die gekmakende gedachten).

Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het 4-weeks 1-op-1 (online) Mindful Fit & Ontspannen traject.

2 antwoorden op “S L A P P E L A C H”

  1. Pingback: OP = OP! -

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Chat openen
Hulp nodig of vragen?
Hoi! Hoe kan ik je helpen?