S L A P P E L A C H

Strak van de spanning

Op het moment dat jij nog een hele waslijst af te werken hebt, geeft er iemand commentaar op je werk.

Je ONTPLOFT

Bam ūüí•

Het schiet je compleet verkeerd.

Je was zo gericht op het afwerken van je lijst en dan durft er iemand te zeggen dat je je werk niet goed hebt gedaan.

Dat gericht afwerken vertaalde zich in een enorme spanning in je hoofd en je lijf.

Op dat soort momenten k√†n je gewoonweg niet ‚Äėnormaal‚Äô reageren.

En wat kijk je uit naar het moment dat je eindelijk weer eens kan ontspannen…

Dit staat compleet haaks op waar ik het met je over wil hebben, namelijk de SLAPPELACH.

Hoevaak heb jij de slappelach? Kan je je dat moment nog herinneren?

Ik heb het regelmatig… als ik begin dan kan heel de buurt meegenieten, jongens toch ik vind het HEERLIJK.

Lachen is gezond!

Weet je dat we gemiddeld maar zes minuten per dag lachen en ter vergelijking: een kind lacht 400 keer per dag.

Wat een chaggie boel!

Even terug naar jou. Gewoon lachen okè, dat breng je nog wel op. Lach je dan alleen met je gezicht? Voor de vorm? Of met heel je lijf? VOEL je de blijdschap ook echt?

Voor de slappelach is meer nodig. Je hebt daarvoor al dopamine en endorfine nodig, stofjes die je blij maken. Nee, die kan je niet online bestellen… je hebt ze als je jezelf blij en ontspannen voelt. Als er dan iets gebeurt, bijvoorbeeld je ziet iemand struikelen dan kom je niet meer bij van het lachen. Je kan werkelijk niet stoppen…

Een paar facts op een rij:

  • 10 minuten lachen staat gelijk aan 10 minuten op de loopband lopen. Het is maar wat je leuker vindt‚Ķ
  • Volgens de Dikke van Dalen is de¬†slappe¬†lach krijgen¬†een onbedwingbare lachbui krijgen
  • Bij de slappe lach zenden je¬†hersenen te weinig signalen uit naar je¬†spieren. Daardoor heb je je lichaam niet meer goed onder controle en kan je¬†niet stoppen met lachen
  • Evolutionair gezien is de slappelach bedoeld om sociale binding aan te gaan. Bij apen is lachen daar nog steeds voor bedoeld. Voor mensen is lachen vooral heel erg leuk. Het maakt ons blij en is bovendien gezond.

Dat laatste dat lachen/de slappelach ons blij en gezond maakt, daar wil ik nog even op inhaken. Volgens de boeken verbetert lachen je slaapkwaliteit, je pijngrens wordt verhoogd en het is goed voor je algehele stemming. Daarnaast geeft het je longen een enorme oppepper. Als je namelijk flink de slappelach hebt dan heb je geen tijd om in te ademen en lach je je longen helemaal leeg. Daardoor raak je flink wat afvalstoffen kwijt. (bron: https://vijftigenmeer.nl/slappe-lach/ )

Ontspanning

Hoe ontspannen en blij voel jij jezelf op dit moment? Hoe krijg je die spanning uit je hoofd en je lijf? Je hebt al zoveel ballen in de lucht te houden en (te) weinig tijd.

In mijn hectische expatleven is het zaak dat ik effici√ęnt met mijn tijd omga. Daarom kies ik voor oefeningen die eenvoudig en simpel in te passen zijn in mijn dagelijkse leven en die ook voor jou makkelijk inpasbaar zijn.

Wil jij je leven niet langer laten beheersen door anderen; wil je zelf bepalen wat je doet, op een ontspannen manier en zonder ego√Įstisch te zijn?

Ontdek tijdens mijn gratis Pak de Regie over jouw leven-challenge hoe jij eenvoudig én op een ontspannen manier je leven kan leiden op jouw voorwaarden.

Wat houdt de gratis Pak de Regie over jouw leven-challenge in? 3 dagen, maandag 3 t/m woensdag 5 augustus neem ik je al wandelend 3 kwartier, start om 8.30 u, mee op pad. Elke dag praat ik je onderweg bij over een thema, die achtergrondinformatie is belangrijk om te snappen waarom we bepaalde mindfulness & yoga- oefeningen onderweg doen.

Kan je niet op de genoemde dagen/tijd? Via de besloten facebookgroep kan je de sessie terugkijken en de wandeling/hardloopronde later doen.

Oh enne mocht die slappelach op een ongewenst moment inkicken of je moet ècht stoppen met lachen dan is ie helaas door de verminderde controle over je lichaam moeilijk om te stoppen.

Je bent gewaarschuwd ūüėČ

Maar de beste manier om te stoppen is om je aandacht op iets anders richten, bijvoorbeeld op je ademhaling of op een minder leuke gedachte.

Hoe verder?

Terug naar jouw situatie:

Ben jij opzoek naar verandering, wil je rust in je hoofd en niet langer geleefd worden door je omgeving?

Door naar buiten te gaan stap je letterlijk uit de thuissituatie waar te pas en te onpas een beroep op je wordt gedaan. Het wandelen/hardlopen maakt dat je sporten èn buitenzijn combineert. De mindfulness- en yoga-oefeningen zorgen ervoor dat jouw bewustwording groter wordt en je beter wordt in voelen (weg uit je hoofd met al die gekmakende gedachten).

Klik op de knop hieronder voor meer info of om je aan te melden voor deze gratis Pak de Regie over jouw leven-challenge!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *