Kun jij jezelf goed uitdrukken?

Taal

Nu ik weer in het buitenland woon lijkt het of ik gevoeliger ben voor taal. Hoe druk je het beste uit wat je bedoelt? Soms is dat niet altijd even gemakkelijk. Zeker als het om gevoelszaken gaat, is dat gemakkelijker om in je moedertaal te doen dan in een andere taal. 

Door soms een kleine nuance aan te brengen, komt iets al heel anders over. Als je met iemand (face-to-face) praat is het makkelijker om die nuances over te brengen dan in een geschreven tekst. Als je een tekst leest ligt het er vaak aan in wat voor stemming dat je zelf bent hoe je de tekst interpreteert. Een tekst is plat en er komt weinig gevoel bij kijken. 

Stopwoord

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er aan bepaalde woorden zoveel wordt opgehangen. Het zijn stopwoorden geworden, waarbij het gevoel wordt gegeven dat je er aan moet ‘voldoen’ om erbij te horen. 

Druk

Is het je al opgevallen dat iedereen het druk heeft? Druk op het werk, druk met het thuisfront, druk want we gaan op vakantie, druk want we zijn net terug van vakantie….enz. 

Als ik het lees voel ik bijna de ‘druk’ op mijn schouders 😉 De stress spat ervan af!

Wanneer heb je dan tijd voor iets spontaans? En vanuit de mindfulness kant bekeken: wanneer ben je ‘druk’ met NU? En wanneer ben je ‘druk’ met ontspannen? 

Je zal mij niet snel horen zeggen dat ik druk ben in plaats daarvan zeg ik dat ik lekker bezig ben of dat ik productief ben. Het woordje ‘druk’ associeer ik met stress en als het altijd met alles druk hebt, sta je dan constant stijf van de stress?

Genieten

Een veel gelezen commentaar op een foto op social media van een feestje of een vakantie is: ‘geniet ervan’ of nog korter ‘geniet’. Uit automatisme reageer ik ook vaak zo maar leggen we daarmee de persoon in kwestie niet iets op? Bijvoorbeeld dat hij of zij het persé leuk moet hebben? Bovendien heeft die persoon het hoogstwaarschijnlijk leuk want anders zou hij of zij de foto niet posten. Voor mij is ‘in het moment’ zijn en mezelf ‘gewoon’ of ‘vredig’ voelen voldoende. 

Even

Zo valt mij op dat ik vaak zeg dat ik dit of dat ‘even’ doe. Daarmee lijkt het of ik iets snel tussendoor doe. Ik let er nu op omdat het niet goed aanvoelt, dat ik dat zeg. Net of iets of iemand niet mijn volle aandacht waard is en dat ik er geen tijd voor wil maken. 

Dagelijkse leven

Ik vergelijk het leven altijd met de zee. Zolang je in je comfortzone blijft dan heb je te maken met ups-and-downs; dan kabbelt de zee. De ene keer zijn de golven hoger dan de andere keer.

Zodra je buiten je comfortzone gaat, wordt de zee wilder, de golven worden hoger.

Daarmee begrijp ik helemaal dat het gebruik van de stopwoorden voor mensen, die op dat moment het leven anders ervaren, heel beladen over kunnen komen. 

Balans

Ongeacht wie, wat of waar je bent, krijg je te maken met ups-and-downs. Hoe kan je zelf zorgen voor een stabieler leven? Voor mij is ommekeer gekomen door yoga en mindfulness te gaan beoefenen, dit heeft gezorgd voor meer balans in mijn leven. 

Als ik mezelf uit balans voel dan weet ik dat het tijd is om mezelf even terug te trekken op mijn yogamat. Om helemaal in balans te komen loop ik eerst hard of ik wandel eerst en doe dan yoga of mindfulness oefeningen. 

Programma

Voor mij is het een zoektocht geweest naar die juiste balans en dat is het voor bijna iedereen. Nu ik die heb gevonden deel ik, die graag met jou in mijn 10-motivatiesprogramma. 5 weken lang stuur ik jou twee keer per week een motivatie om naar buiten te gaan op een tijd dat het voor jou schikt om te wandelen of hard te lopen en dit te combineren met yoga en mindfulness, zonder zweverigheid, gewoon down-to-earth. Zodat jij jezelf energieker voelt en weet hoe je balans in je leven kunt brengen waardoor je jezelf rustiger voelt.  

Gedurende 5 weken stuur ik jou 10 motivaties om naar buiten te gaan, te wandelen of hardlopen, en yoga en/of mindfulness oefeningen. Je kunt het programma uitvoeren op een tijd die voor jou schikt en je wandel- of hardloopronde zo lang of zo kort maken als dat je zelf wilt. Het programma blijft nog 5 weken na afronding beschikbaar zodat je op het gemak nog dingen na kan lezen of bekijken en uitvoeren. Zodoende heb je ook tijdens de feestdagen nog toegang! Het programma start op maandag 4 november a.s. 

Klik voor meer informatie op deze link: https://mindfulnessatelier.nl/meer-rust-bewegen-in-5-weken/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *