LOSBOL

Van druk naar druk

Wie had dat gedacht dat je eind 2019 er niet bij hoorde als je het niet druk had. Het leek wel of iedereen in je omgeving op zoek was naar hoe je het beste kon omgaan met stress. Je liep tegen je grenzen aan maar wist onmogelijk hoe je uit die ratrace kon stappen.

Ondertussen heeft ‘druk’ een andere betekenis gekregen. Het heeft niet zozeer meer te maken met druk in de zin van activiteiten te maken maar ‘druk in je hoofd’ door onder andere het thuiswerken en de beperkingen die opgelegd zijn door de overheid.  

Ongeacht over welke ‘druk’ het ook gaat neem ik je graag mee naar waarom rust en grenzen stellen belangrijk voor je zijn.

 

Rugzak

Tot 2008 was ik stresskip nummer 1. Ik had al een behoorlijke rugzak met levenservaring. Daarnaast droeg ik de wereld op mijn nek. Nachten kon ik wakker liggen van iemand anders zorgen. Gelukkig vertelde een vriendin van mij een keer een anekdote dat je je zorgen op het slaapkamermatje, heel ouderwets, moest leggen voor het slapen. De volgende ochtend kon je ze dan weer oppakken.

 

Taken

Gelukkig kwam mijn leven in rustiger vaarwater. Denk niet dat ik me verveel. Als expatvrouw heb je nog iets meer taken te vervullen. Ik werkte niet omdat mijn man meer dan dubbele uren werkte. Thuis kwam alles op mij neer en thuis is ook het land van herkomst dus het huis dat wij aanhielden in Nederland en de sociale contacten met vrienden en familie.

 

Taal

Dat buitenland zorgde er ook voor dat ik me nog meer kon richten op yoga en mindfulness. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef is yoga meer dan suf wat stretchen. Ik houd me aan de Yoga Sutra’s van Patanjali en daarmee kom ik bij ‘Limb’ nummer 2 de Niyama’s, de leefregels die betrekking op jezelf hebben.

De benamingen van de limbs, de subregels, zijn in sankriet, een heilige cultuurtaal die toehoort aan een zekere sociale elite. It’s only a name. Ik neem je gewoon in het nederlands verder mee.

 

Jij

Deze tweede groep leefregels, niyama’s is meervoud, heeft betrekking op jou. Op jezelf. Ook deze wil ik stuk voor stuk langsgaan en er dieper op inhaken. Ik beschrijf ze op mijn manier maar voel je vrij om verder te zoeken op internet. Kijk bijvoorbeeld op de website van EkhartYoga wat daarover de niyama’s wordt geschreven.

De meest gezonde manier van ademhalen: de neusademhaling

Operatie stofwolk

De eerste van de 5 subleefregels is Zuiverheid.

Je denkt waarschijnlijk meteen aan elke dag douchen. Dat valt er inderdaad ook onder maar er is meer dan de buitenkant. Ook het zuiveren van je binnenkant hoort erbij. Zoals voldoende water drinken en verse groente en fruit eten.

Van buiten naar binnen maak je de weg naar je hoofd. Je hoofd kan je zuiver houden door geen kwaad te spreken en je gedachten zuiver te houden. Als laatste valt ook het zuiverhouden van je huis eronder. Een goede reden om de stofzuiger te pakken en wees eerlijk een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

 

Het perfecte plaatje

Wat zou je misschien graag hebben gezien dat je leven anders liep of zou lopen. Het eerste zoals je leven liep is in de verleden tijd. Dat is geweest en daar kan je niets aan veranderen. De andere: hoe je leven zou lopen daar kan je verandering in aanbrengen. Weetje, soms is er niet eens een grote verandering nodig. Denk aan een groot vrachtschip. Als dat maar een fractie van de koers afwijkt dan heeft dat op de grote afstand dat het moet afleggen een groot effect.

Wees dankbaar voor wat je op je bordje hebt gekregen in je leven. Ja, ook voor de lastige dingen die je te verwerken hebt gekregen. Zie ze als leerpunten, het zijn jouw kansen om persoonlijk te groeien.

Zo kan ik nu zonder moeite terugkijken op het jong overlijden van mijn ouders. Het heeft mij gemaakt tot een zelfstandige krachtige vrouw.

De tweede van de subleefregels is Tevredenheid. Tevredenheid kan je linken aan dankbaarheid. Beiden zijn jouw connectie met het hier en nu. Je bent nù tevreden of dankbaar. Het nù zorgt ervoor dat je niet langer terugkijkt of ver vooruit kijkt. Je maakt nù het beste van je leven.

 

“Strive for progress… not perfection”

Yoga gaat niet over het uiteindelijk in een bepaalde pose kunnen komen. Het gaat over de weg er naartoe.

Ondanks dat dit ‘losjes’ klinkt is het wel goed om voor jezelf doelen te stellen. Het punt is hoe je met het uiteindelijke resultaat omgaat.

Als jij met toewijding en consequent hebt gedaan wat je kan en je ultieme doel niet hebt gehaald, wees dan trots op jezelf. Meer zat er dan niet in voor je.

Het gaat erom dat je bewust bent van de doelen, die je zelf hebt gesteld. Die bewustwording vind je door Yoga/Mindfulness en/of Ademhalingsoefeningen te doen. Deze drie komen aanbod in de 4-weekse online 1-op-1 Mindful Run / Mindful Walk cursus .

Hiermee zijn we bij sub nummer 3, namelijk Discipline.

 

Aangenaam je te leren kennen

De eerste indruk is bepalend. Persoonlijk houd ik wel van een stevige handdruk. Vervelend tijdens een kennismaking is dat vaak beide personen tegelijk hun naam zeggen. Ik kom er tijdens het gesprek vaak op terug omdat ik graag iemand persoonlijk aanspreek. Wat nog interessanter is om iemand ècht te leren kennen. Het gaat mij niet om het ‘omhulsel’ maar om de ziel, je diepste kern.

Hoe goed ken jij jezelf? Wat doe je om jezelf beter te leren kennen? Ben jij je bewust van je beperkende gedachten? Wat doe je om je ervan te bevrijden?

Wauw, die vierde subleefregel gaat diep: Zelfkennis. Hoe mooi is het om hiermee tijdens meditatie aan de slag te gaan. Wie weet vind je diep in jezelf je wel mooier dan het omhulsel, wat je lichaam is.

Met zelfkennis tijdens meditatie aan de slag gaan

Intern conflict

Ohjee, heb jij soms ook ruzie met jezelf? Je weet, je voelt dat iets op een bepaalde manier moet maar toch ‘vind’ jij dat het anders moet. Je vecht net zolang tot je beseft dat het echt niet op de manier gaat lukken zoals jij vond dat het moest gaan.

Ik neem aan dat je precies weet wat ik bedoel. Neem het moment dat je hetgeen jij vond loslaat en je het doet zoals je in eerste instantie werd ingegeven.

Wat een ruimte biedt dat, dat toegeven of overgeven.

Zo ben ik beland bij sub nummer 5, Overgave. Je hoofd kan het soms nog zo mooi bedenken maar onderschat je intuïtie niet. Je intuïtie, het weten zonder denken. Jij bent onderdeel van een groter geheel het universum. Het universum weet precies wat goed is voor jou. Het heeft het beste voor met jou. Geef jezelf hieraan over.

Is dat jurkje waar je je oog op had laten vallen uitverkocht in jouw maat? Dan wacht er een mooier jurkje of het was een impuls aankoop, wat betekent dat je later beseft dat je het waarschijnlijk weinig gedragen zou hebben.

Oplaadpunt

De kaders, de leefregels in dit geval, geven je houvast in je leven. Ze geven je rust want je stelt duidelijke grenzen. Die duidelijkheid maakt dat jij niet langer over hetgeen waarop de leefregels betrekking hebben na hoeft te denken.

Je bent een hele dag in de weer. Je hoofd draait overuren. Jouw rust kan je vergelijken met het opladen van je telefoon. Vergelijk het uitvallen van je telefoon met een burn-out…

Om dat laatste te voorkomen is het goed om vroegtijdig aan de bel te trekken.  1x per maand selecteer ik 2 gegadigden voor een gratis vrijblijvend gesprek waarin ik 5 persoonlijke praktische tips geef voor meer rust in jouw leven.

Klik op de knop hieronder als je in aanmerking wilt komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *